Super Sociaal en Jobfactory hebben een kleine bijdrage geleverd aan de campagne Koffie in Helmond door het mee uitdelen van een warm kopje koffie met een heerlijk koekje.

Meer info via onderstaand persbericht van de gemeente Helmond:
“Inwoners die de komende weken op een van de vier stations in Helmond komen, hebben de kans dat ze van een wildvreemde een kopje koffie krijgen. De actie maakt onderdeel uit van de campagne ‘Koffie in Helmond’, een initiatief van NS en Prorail om mensen met elkaar in gesprek te laten gaan. Het idee erachter is dat mensen zo meer oog krijgen voor elkaar en dat ook mensen die zich eenzaam of depressief voelen, op deze manier gehoord worden. Gemeente Helmond en GGD Brabant-Zuidoost ondersteunen de campagne.
Stimuleren positief zelfbeeld

Uit onderzoek van GGD Brabant-Zuidoost bleek enkele jaren geleden dat 29% van de jongeren in Helmond zich (emotioneel) eenzaam voelt. Bij volwassenen is dat zelfs 44%. Sommige jongeren en volwassenen voelen zich ook geregeld somber.

Gemeente Helmond, GGD Brabant-Zuidoost en vele andere partijen werken al jaren nauw samen bij het signaleren en aanpakken van depressie en eventuele suïcide onder jongeren. Dat gebeurt onder andere in het project STORM. STORM (Strong Teens and Resilient Minds) is een project om somberheidsklachten bij middelbare scholieren vroegtijdig te signaleren en aan te pakken door met de jongeren te werken aan de ontwikkeling van veerkracht, een positief zelfbeeld en weerbaarheid.

Daarnaast maakt regio Zuidoost-Brabant deel uit van het Suïcide Preventie Actienetwerk (Supranet), een initiatief van 113.

Klein gesprek met positief effect
Bij een publiekscampagne in Groot Brittannië gaf 69% van de ondervraagden aan dat contact met een voorbijganger ze uit een vervelende stemming haalde. Het initiatief ‘Koffie in Helmond’ is daarom een waardevolle aanvulling op alles wat we al doen, aldus wethouder jeugd, onderwijs en gezondheid van de gemeente Helmond, Cathalijne Dortmans:  ‘’Gezondheid is zoveel meer dan je fysieke gezondheid. Je mentale gezondheid is eveneens heel belangrijk. Een klein gesprekje kan al een positief effect hebben op iemands stemming. Alles wat kan helpen om mensen van eventuele negatieve, depressieve of suïcidale gedachten af te helpen, moeten we aangrijpen. Zo werken we samen aan een stad waar we omkijken naar elkaar.’’

Helmond pilotgemeente
NS en ProRail hebben de afgelopen jaren op en rond het spoor in Helmond veel maatregelen genomen om de veiligheid op en rond het spoor te verbeteren. Deze maatregelen ondersteunen zij met een publiekscampagne, waarvan ‘Koffie in Helmond’ de eerste pilot is. Helmond is gevraagd als pilotgemeente, omdat er relatief veel stations in een klein gebied zijn”